Reklamy suplementów pod specjalnym nadzorem?

Firmy produkujące suplementy diety robią ukłon w stronę pacjenta i porządkują chaotyczny - ich zdaniem - rynek reklamy ich produktów. Pomóc ma w tym Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety, który do końca stycznia ma zostać sygnowany przez członków czterech organizacji branżowych.

Sygnatariuszami nowej, rynkowej autoregulacji stały się - KRSiO - Krajowa Rada Suplementów i Odżywek, Polfarmed - Polska Izba Przemysłu Farmaceutycznego i Wyrobów Medycznych, PASMI - Polski Związek Producentów Leków Bez Recepty oraz "Suplementy Polska" - Związek Producentów i Dystrybutorów. Dokument, który ma zmienić oblicze reklam suplementów diety, to efekt wspólnego wysiłku  przedstawicieli organizacji. Jak wyjaśnia Ewa Jankowska, prezesPolskiego Związku Producentów Leków Bez Recepty PASMI, kodeks to odpowiedź na sygnały płynące od decydentów oraz środowisk profesjonalistów medycznych.

"Jesteśmy pierwszym w Europie krajem, w którym branża producentów suplementów diety wyszła z inicjatywą takiej regulacji. Co więcej nasz kodeks, który został już przetłumaczony na język angielski, jest przedmiotem dyskusji w innych narodowych organizacjach" - podkreślił Jarosław Lichodziejewski, prezes Związku Producentów i Dystrybutorów "Suplementy Polska".

Koniec z białymi fartuchami

Branżowa inicjatywa ma na celu uporządkowanie i wprowadzenie "wysokich standardów (...) komunikacji, promocji i reklamy" suplementów diety. Twórcy regulacji liczą, że zapewni ona konsumentom rzetelną i jasną informację dotyczącą suplementów diety, które są produktami spożywczymi.

Jakie zapisy zawiera więc Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy? Jak będą wyglądać nowe reklamy suplementów diety? Autoregulacji branży wprowadza m.in.:

• ustanowienie obowiązku umieszczania nazwy kategorii „suplement diety” w reklamie w prawym dolnym rogu. Ułatwi to identyfikację produktu konsumentowi. A w reklamach radiowych obowiązek dwukrotnego zaznaczenia nazwy kategorii;
zakaz wykorzystywania wizerunku lub rekomendacji lekarza czy farmaceuty;
zakaz odnoszenia się w reklamie do chorób sugerując właściwości lecznicze produktu (należy jednak podkreślić, że zgodnie z obowiązującym prawem, a co najważniejsze, zgodnie z istotą produktu jakim jest suplement diety, dozwolone jest odnoszenie się̨ do profilaktyki, w ramach zatwierdzonych oświadczeń zdrowotnych o zmniejszaniu ryzyka choroby, art. 14 Rozporządzenia 1924/2006).

"Najważniejszych aspektem naszej regulacji jest objęcie nią praktycznie każdej formy reklamy- od przekazów audiowizualnych, przez reklamę internetową po materiały drukowane"- podkreśla dr Katarzyna Suchoszeek-Łukaniuk, prezes KRSiO.

Zmiany w przekazie już od połowy roku?

Podczas konferencji prasowej przedstawiciele organizacji wskazali, że ich członkowie mają czas do końca stycznia na sygnowanie dokumentu. W przypadku PASMI - kodeks podpisało już 90 proc. członków posiadających w swym portfolio suplementy diety. Autoregulację podpisał również łódzki Aflofarm - lider krajowego rynku reklamy telewizyjnej - co potwierdziła redakcji Pulsu Farmacji dr Paulina Skowrońska, dyrektor biura Polfarmedu.

Przedstawiciele producentów liczą, że reklamy przygotowane na nowych zasadach będą emitowane najpóźniej w połowie roku. W sumie firmy skupione we wszystkich czterech organizacjach posiadają nieco ponad 80 proc. udziałów w  rynku reklam suplementów diety.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione.

Komentarze

Polecamy

Studenci Medycyny i Farmacji