NLPZ a ryzyko incydentów kardiologicznych

Kolejne badania potwierdzają, że zażywanie większych dawek leków z grupy niesteroidowych leków przeciwzapalnych (NLPZ) może zwiększać ryzyko zawału serca. Najnowszą publikację w tej sprawie przeczytamy czasopiśmie "British Medical Journal”.

Badaniami objęto ponad 446 tys. osób mieszkających w Finlandii, Kanadzie i Wielkiej Brytanii, które zażywały tego typu preparaty przepisywane przez lekarzy (nie analizowano tych, które dostępne są w sprzedaży odręcznej).

Niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLP) to np. ibuprofen, diklofenak i naproksen, często stosowane w uśmierzaniu dolegliwości reumatycznych. Wielu chorych używa ich w dużych dawkach z powodu silnych bólów.

Z najnowszych obserwacji wynika, że największe ryzyko zawału serca jest w pierwszych 30 dniach zażywania NLP. Specjaliści w komentarzu zwracają jednak uwagę, że zależy to od wielu czynników i ogólnego stanu zdrowia pacjenta, a nie tylko od dawki i częstotliwości zażywania niesteroidowych leków przeciwzapalnych.

Emerytowany profesor Open University Kevin McConway powiedział "BBC News", że w przypadku chorego, który zażywał NLP w dużych dawkach i doznał zawału serca, trudno jednoznacznie stwierdzić, czy było to związane z tymi lekami. Ważnymi czynnikami ryzyka są palenie tytoniu i otyłości.

Dr Mike Knapton z British Heart Foundation zwraca uwagę, że korzyści ze stosowania w dużych dawkach niesteroidowych leków przeciwzapalnych - oraz zagrożenia - u każdego chorego należy rozważyć indywidualnie. Szczególnie ostrożnie powinny być one przepisywane osobom z chorobami serca, a u tych po rozległym zawale warto rozważyć, czy w ogóle je stosować. Z zasady leki te powinny być przyjmowane jedynie wtedy, gdy jest to konieczne, i możliwie jak najkrócej.

Przewodnicząca Royal College of General Practitioners prof Helen Stokes-Lampard zaleca, żeby z rozwagą zażywać również niesteroidowe leki przeciwzapalne dostępne bez recepty (sprzedawane w mniejszych dawkach, niż te z przepisu lekarza - PAP).

National Health Service (NHS) sugeruje przyjmowanie tych preparatów jak najmniejszych dawkach. Chorzy, którzy uważają, że muszą je stosować częściej i w większych dawkach, powinni skonsultować to z lekarzem.

Prof Stephen Evans z London School of Hygiene and Tropical Medicine przyznaje, że należy być ostrożnym, ale zagrożenie zawałem serca dotyczy tylko niewielkiej grupy chorych zażywających ibuprofen i inne podobnie działające leki. (PAP)

PAP

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione.

Komentarze

Polecamy

Studenci Medycyny i Farmacji