Aflofarm nadal na pozycji reklamowego lidera

Ponad 311 mln złotych nakładów i dynamika na poziomie 10 proc. - tak w pierwszym kwartale tego roku kształtował się rynek reklamowy leków bez recepty i suplementów diety. Niekwestionowanym liderem pod względem wydatków okazał się ponownie Aflofarm - wynika z analizy domu mediowego Codemedia.

Zgodnie z przewidywaniami analityków reklamodawcy najchętniej promowali środki przeciw przeziębieniu (30 proc. udziału), na którą to wydali ponad 94 mln zł. Na drugim miejscu znalazły się spoty promujące witaminy, środki pobudzające i środki odpornościowe (19 proc. udziału), a na trzecim środki wspomagające układ trawienny (8 proc. udziału).

"Tradycyjnie już wydatki tej branży charakteryzują się dużą sezonowością. W pierwszym kwartale  najwięcej reklam stanowiły reklamy środków przeciw przeziębieniu i wspomagających odporność  oraz witamin. Jest to kluczowy okres sprzedażowy, dlatego wyraźnie widać rosnącą aktywność marek z tego segmentu"– mówi Bartosz Zientek, dyrektor ds. kluczowych klientów w Codemedia.

Reklamowa czołówka

Nakłady reklamowe lidera tegorocznego rankingu- łódzkiego Aflofarmu - sięgnęły w pierwszych trzech miesiącach tego roku 93 mln złotych - co daje 30 proc. wydatków w całej kategorii. Tuż za nim uplasowało się USP Zdrowia z wydatkami na poziomie 26 mln zł, natomiast z czwartej na trzecią pozycję awansowała Polpharma.

Najczęściej promowanym produktem pierwszego kwartału 2017 okazał się natomiast Ibuprom, który w rankingu przeskoczył marki Apap (lidera z poprzedniego kwartału) oraz Gripex. Duży wzrost na poziomie 394 proc. zanotował natomiast preparat Molekin, na promocję którego firma Zdrovit wydała ponad 4 mln zł.

"Polacy bardzo chętnie sięgają po leki dostępne bez recepty i suplementy diety. 9 na 10 badanych przez CBOS zadeklarowało, że sięgało po nie co najmniej raz w ciągu ostatnich 12 miesięcy. W raporcie CBOS wskazano, że w ostatnich latach wartość tego rynku rosła i prognozuje się, że w kolejnych latach również będzie się zwiększać. W ślad za tym pójdą zwiększone nakłady na reklamę tego typu środków, których systematyczny wzrost widać w przygotowywanych przez nas analizach"– podkreśla Bartosz Zientek.

Telewizja ulubionym medium

Producenci leków i suplementów zdecydowana większość (aż 60 proc.) budżetów reklamowych zaplanowała w telewizji. Chętnie również lokowała reklamy w radiu (20 proc.) oraz magazynach (14 proc.). 

"Telewizja pozwala skutecznie zbudować zasięg kampanii w relatywnie krótkim czasie. Na uwagę zasługuje jednak fakt, że wydatki przeznaczane na reklamę w niej nie rosną. Jest to związane prawdopodobnie ze zwiększeniem inwestycji w promocję w radiu i magazynach. Producenci z branży farmaceutycznej poszukują nowych kanałów komunikacji ze swoimi grupami celowymi. W pierwszej kolejności wybierają radio, które gwarantuje jedne z najniższych kosztów dotarcia oraz dobrze oddziałuje na efekt sprzedażowy. Z raportu CBOS wynika, że po niemal wszystkie typy leków OTC i suplementy diety częściej sięgają kobiety niż mężczyźni, co może wpływać na wzrost popularności magazynów chętniej czytanych właśnie przez Panie"– wskazuje Bartosz Zientek.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione.

Komentarze