Modelowanie przestrzenne pomoże aptekarzom

Zdaniem Marka Turlejskiego znowelizowane przepisy ustawy Prawo farmaceutyczne pozwoliły na nowe spojrzenie na rynek aptek. Dzięki skomplikowanym analizom geograficzno-demograficznym, spółka DataWise wytypowała 800 najatrakcyjniejszych lokalizacji dla przyszłych aptek.

Skąd pomysł na wykorzystanie modelowania przestrzennego w farmacji?

Pomysł pojawił się tak jakoś naturalnie. Nieczęsto zdarza się bowiem, że ustawodawcy posługują się rozwiązaniami, które dla naszej firmy są codziennością. DataWise to narzędzie służące do analiz przestrzennych i odkrywania potencjału przestrzeni. Umożliwia też racjonalne rozwijanie biznesu z uwzględnieniem miejsca jego lokowania. Nowelizacja ustawy Prawo farmaceutyczne posługuje się miarami i pojęciami, czyli wymaganiami demo- i geograficznymi, które nie tylko na co dzień przetwarzamy, ale również potrafimy je odpowiednio analizować. Postanowiliśmy sprawdzić i ocenić jej zapisy, żeby dowiedzieć się, co oznaczają one w rzeczywistości i jakie niosą skutki dla przedsiębiorców działających na rynku.

Jeśli o założeniach tej ustawy pomyślimy jak o kołdrze, która przykryła miejsca, w których nie wolno uruchamiać nowych aptek, to wyszliśmy z założenia, że powinno coś spod niej wystawać. Nasze analizy wykazały, że rzeczywiście spod tej kołdry wystaje trochę Polski, ale w głównej mierze są to obszary zalesione. Po przeprowadzeniu podstawowych analiz, uwzględniających ograniczenia narzucone nowym prawem, a także różnorodne parametry, udało nam się spośród blisko miliona teoretycznych opcji zbudować ranking potencjału i wytypować 800 najatrakcyjniejszych lokalizacji. Stanowi to mniej niż promil wszystkich lokalizacji, które zostały przez nas przeanalizowane!

Oczywiście te 800 miejsc nie należy do najbardziej atrakcyjnych dla tego biznesu. Nie obejmują one największych osiedli czy dużych skrzyżowań największych miast, ale nadal zdają się spełniać właściwe kryteria konieczne do tego, by dana apteka utrzymała się w tym miejscu i jej działalność była ekonomicznie uzasadniona. To, co charakteryzuje te lokalizacje, to fakt, że znajdują się poza centrami największych miast. Wyjątkiem jest Śląsk, gdzie tkanka miasta jest tak gęsta, że w zasadzie można tam znaleźć interesujące lokalizacje.

Czy tego typu rozwiązania mogłoby znaleźć zastosowanie w pracy organów inspekcji farmaceutycznej?

Zdecydowanie tak, w dodatku nie tylko optymalizowałoby pracę samych urzędników, ale również mogłoby istotnie skrócić czas wydania decyzji o pozwoleniu na prowadzenie apteki. Ale to nie wszystko – wykorzystanie naszego narzędzia pozwala na łatwiejsze przedstawienie zobiektywizowanych informacji w sytuacji, kiedy złożony wniosek nie będzie spełniał narzuconych ustawą warunków.

Czy narzędzie to będzie uwzględniać fluktuację placówek obecnych na rynku aptecznym?

Oczywiście będziemy chcieli regularnie aktualizować nasz rejestr, posiłkując się rejestrem placówek medycznych prowadzonym przez CSIOZ. Te 800 wytypowanych przez nas lokalizacji dotyczy całego kraju, ale z pewnością znajdą się osoby chcące skorzystać z analiz lokalnych.

Jesteśmy również gotowi do udostępniania danych zarówno w formie prostej, jak również bardziej skomplikowanej,uwzględniającej dodatkowe parametry potrzebne do analizy.

Największego zainteresowania naszym rozwiązaniem spodziewamy się ze strony graczy prowadzących programy franczyzowe, bo pozwoli im ono na ewentualną ocenę sukcesu biznesowego nowych lokalizacji.

https://poczta.pb.pl/service/home/~/DataWise.jpg?auth=co&loc=pl&id=224019&part=2

 

Na liście województw widać duże dysproporcje pomiędzy poszczególnymi obszarami kraju. Najwięcej interesujących lokalizacji zdiagnozowaliście państwo na Śląsku i Mazowszu, natomiast najmniej w takich województwach jak: świętokrzyskie, lubuskie czy lubelskie. Z czego wynikają te różnice?

Wybierając atrakcyjne lokalizacje, braliśmy pod uwagę kilka kryteriów, z czego najważniejsze to: liczba potencjalnych klientów, zarówno pacjentów mieszkańców, jak i dziennych osób pracujących w okolicy oraz indeks atrakcyjności handlowo-usługowej,pokazujący mapę „ciepła” i koncentracji handlu i usług. Na tej podstawie typowaliśmy strefy i wybieraliśmy lokalizacje obejmujące główne ciągi komunikacyjne. W żaden sposób nie faworyzowaliśmy jakiegokolwiek województwa, natomiast obszary wschodnie ewidentnie wyszły na tle innych mniej atrakcyjnie z uwagi na mniejszy stopień urbanizacji. Większość aptek w województwach wschodnich jest skoncentrowana w kilku dużych miastach, natomiast odsetek aglomeracji średnich lub małych jest w porównaniu z województwami zachodnimi niższy.

Ten sposób myślenia znajduje odzwierciedlenie również w innych branżach handlowych. W naszym przypadku ustawodawca stworzył możliwość ciekawego spojrzenia na ten obszar działalności handlowo-usługowej.

Dziękujemy za rozmowę!

http://www.datawise.pl/assets/img/founder.jpg

O kim mowa: Marek Turlejski - absolwent Wydziału Socjologii UW oraz Institute od Direct Marketing w Londynie. Od 20 lat zajmuje się wykorzystaniem danych w biznesie. Współzałożyciel DataWise. Szczególny obszar jego zainteresowań stanowią m.in. geolokalizacja oraz analizy kontekstu przestrzennego i mobilności.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione.

Komentarze

Polecamy

Studenci Medycyny i Farmacji