Neuca: wzrasta udział aptek niezależnych

Czołowy dystrybutor hurtowy leków - toruńska Neuca - podsumowała pierwsze półrocze 2017 roku i zdradza kierunki rozwoju na kolejne miesiące. W ambitnych planach spółki jest m.in. wzrost liczby aptek niezależnych uczestniczących w programie Apteline oraz programach partnerskich.

Dobry serwis, kompleksowa opieka oraz sześć różnych poziomów zaangażowania to zdaniem władz toruńskiej hurtowni recepta na satysfakcję aptek z nią współpracujących. Obecnie we wszystkich programach realizowanych przez spółkę uczestniczy w sumie 5333 placówki - co stanowi ponad 35 proc. rynku aptek.

Zdaniem Piotra Sucharskiego, prezesa grupy Neuca, tak dobry wynik to efekt rosnącej satysfakcji klientów (monitorowane przez IMS Health w paneli Monitor Apteczny), którą potwierdza również rosnący wskaźnik NPS odzwierciedlający poziom lojalności klientów.

Silna pozycja wśród niezależnych

Obecnie hurtownia obsługuje 28,8 proc. placówek spośród wszystkich działających na rynku wobec 28 proc. w analogicznym okresie ubiegłego roku. Firma chwali się jednak bardzo silną pozycją wśród podmiotów niezależnych - w tym segmencie rynku Neuca obsługuje 31,7 proc. aptek (wobec 30,1 proc. w analogicznym okresie 2016 roku). To waśnie dla tych placówek spółka od kilkunastu miesięcy rozwija platformę e-commerce apteline.pl, która do końca tego roku ma skupiać aż 800 aptek indywidualnych realizujących zamówienia składane przez pacjenta on-line. "W planach rozwoju naszego serwisu jest wprowadzenie m.in. nowych programów dla osób z chorobami serca oraz alergią i astmą"- wyjaśnił Piotr Sucharski.

Wzmocnienie marek własnych

Neuca nie rezygnuje również ze ścieżki rozwoju swoich produktów. Pierwsze półrocze tego roku wartość sprzedaży do aptek preparatów z linii Genoptim, Aptek oraz Cera Puls wyniosła 59,3 mln złotych, a wypracowany na tej podstawie zysk netto sięgnął ponad 15,4 mln zł. "Największego wzrostu liczby produktów, który nastąpi na przełomie 201/2020, należy spodziewać się w linii Genoptim. Pracujemy również nad optymalizacją portfolio produktowego, które obejmie głównie markę Cera Plus. W linii Apteo mamy bogaty portfel suplementów diety, które obecnie dostępne są, aż w 6 tysiącach aptek"- wyjaśnia Piotr Sucharski i przekonuje, że spółka pracuje nad pogłębienie obecności swoich produktów w aptekach z nią współpracujących.

Wynik dobry, ale z niższą prognozą

Minione półrocze spółka zakończyła wynikiem na poziomie 47 mln zł zysku netto i zrealizowała 47 proc. zakładanego planu finansowego, zgodnie z którym do końca 2017 roku ma wypracować kolejne 53 mln zł zysku.

"W pierwszym półroczu zmagaliśmy się z szeregiem wyzwań, które zmieniły otoczenie rynkowe i miały negatywne przełożenie na nasze wyniki finansowe. Mamy wiele pomysłów na wzrost zysku w przyszłości i wiele z nich już z sukcesem realizujemy. Dowodem tego są m.in. wyniki segmentu produktów produktów własnych oraz obszar biznesów zorientowanych na pacjentach. Pomimo zmian w naszym otoczeniu niezmiennie cechuje nas stabilność, o czym świadczy podtrzymanie polityki względem podziału zysku między akcjonariuszy. Dywidenda w 2018 r. znów wzrośnie, dzieje się tak co roku już od 12 lat"–  zapewnił Piotr Sucharski.

Zapytany o wpływ zmian legislacyjnych i tzw. ustawy "Apteki dla Aptekarza" na wyniki spółki podkreślił, że wpływ nowych regulacji będzie średnioterminowy i spółka spodziewa się skokowych zmian.

"Tuz przed wejście w życie zapisów nawet 1,5 tysiąca aptek zmieniło właściciela. Oczywiście spodziewamy się, że nowa struktura będzie oddziaływać na nasz wynik"- ocenił Sucharski. Wskazał jednak, że liczy na pozytywny wpływ szczególnie, że Neuca koncentruje się z sukcesem na wsparciu aptek indywidualnych.

 

 

 

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione.

Komentarze

Polecamy

Studenci Medycyny i Farmacji