UOKiK nakłada 26 mln zł kary na Aflofarm

Wprowadzanie w błąd konsumentów poprzez niewłaściwe reklamowanie suplementu diety - zdaniem prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta takie działania Aflofarm Farmacja Polska zasługiwało na 26 milionową karę, jaką nałożono na producenta preparatów RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior. Przedsiębiorca odwołał się do sądu.

Kara nałożona na Alfofarm za wprowadzanie konsumentów w błąd wyniosła prawie 26 mln zł (25 809 824 zł). Jednocześnie producent zmienił kwestionowane przez UOKiK reklamy i jednocześnie został zobowiązany do publikacji na własny koszt oświadczeń o tym, że wprowadzała w błąd. Spoty te mają pojawić się po uprawomocnieniu decyzji UOKiK i będą emitowane w telewizji Polsat, TVP 1 na Youtube.

UOKiK przypomniał, że postępowanie przeciwko Aflofarm Farmacja Polska wszczęto na początku kwietnia 2016 r. Wątpliwości urzędu antymonopolowego wzbudziły reklamy dwóch suplementów diety - RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior. Spoty rozpowszechniane były w telewizji i internecie w latach 2015-2016. Zdaniem UOKiK kreacje reklamowe obu produktów prezentowane były tak, że sugerowały ich właściwości lecznicze. "Działo się tak za sprawą fabuły (np. w reklamach RenoPuren Zatoki Hot występowała aktorka, której dolegliwości związane z zatokami ustąpiły po spożyciu suplementu diety), scenografii (sugerującej, że bohaterka reklamy jest lekarzem), scenariusza reklamy (można było usłyszeć m.in. „Nie odwołujemy wizyt? – Nie, zatoki już w porządku, mam RenoPuren”, pojawiały się napisy „oczyszcza zatoki”, „podnosi odporność”, „zdrowe zatoki na długo”)"- przytacza treść reklamy w komunikacie prasowym UOKiK .

Urząd monopolowy prowadząc postępowanie sięgnął również do badania, jakie na jego zlecenie, zrealizowała firma badawcza TNS. Analiza pozwoliła sprawdzić, w jaki sposób widzowie odbierali kwestionowane reklamy. Wynik badania był jednoznacznie niekorzystny dla producenta bowiem znaczna część badanych konsumentów oceniała, że prezentowane produkty mają właściwości lecznicze.

"Badania potwierdziły, że konsumenci, oglądający reklamy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior, byli wprowadzani w błąd. Myśleli, że reklamowane produkty mają właściwości lecznicze. A suplementy diety są żywnością. Nie leczą"- podkreślił Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zwrócił również uwagę, że konsumenci nie potrafią odróżnić suplementu diety od leku, dlatego reklama musi rzetelnie informować o właściwościach produktu. "Lek jest w świadomości odbiorców bardziej atrakcyjny od suplementu. Ponadto pod wpływem błędnych informacji rodzice mogli kupić dzieciom, które mają chore zatoki, RenoPuren Zatoki Junior, zamiast pójść do lekarza"- dodał prezes UOKiK.

Przypomnijmy, że to nie pierwsze problemy Aflofarmu z kreacją reklamową, jak przypomniał UOKiK w toku pozostaje jeszcze postępowanie przeciwko Aflofarm Farmacja Polska, które dotyczy suplementu diety Magmisie.

 

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione.

Komentarze

Polecamy

Studenci Medycyny i Farmacji