UOKiK: reklama Magmisiów na cenzurowanym

Aflofarm Farmacja Polska ma kolejne problemy z przekazem reklamowym. Tym razem Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nakazał producentowi Magmisiów sprostować w środkach masowego przekazu komunikat, jaki emitował w reklamie suplementu diety Magmisie.

Zakwestionowane przez UOKiK reklamy suplementu diety Magmisie sugerowały, że powszechnym powodem problemów z koncentracją jest brak magnezu, a jego rozwiązaniem jest przyjmowanie żelków. W ocenie urzędu antymonopolowego przekaz ten, emitowany od kwietnia 2016 do marca 2017 wprowadzał konsumentów w błąd i powinien być sprostowany,

"Reklamy sugerowały, że powszechnym powodem kłopotów dzieci z aktywnością fizyczną, koncentracją czy rozdrażnieniem jest brak magnezu i że rozwiąże je podanie żelków. Tymczasem przyczyny tych problemów mogą być różne, podobnie jak sposoby ich rozwiązania, np. zmiana diety lub trybu życia, wizyta u lekarza. Przekaz reklamowy mógł się przyczynić do osłabienia czujności rodziców i zlekceważenia stanu dziecka"– ocenił Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Ocena konsumentów jednoznaczna

UOKIK potwierdził również jednoznaczny odbiór tej reklamy badaniem zleconym firmie TNS Polska. Jego wyniki wyraźnie wskazały, że 92 proc. ankietowanych uważało, że samopoczucie chłopca - bohatera reklamy - poprawiło się pod koniec odegranej scenki.

Zdaniem urzędników przekaz reklamowy Magmisiów nie wskazywał również jednoznacznie na kategorię produktu, bowiem z ust lektora w reklamach telewizyjnej i internetowej ani razu nie padło określenie suplement diety, a w przekazie uwzględniono jedynie 5-sekundowy komunikat graficzny , który dodatkowo napisany był bardzo małą czcionką. W ocenie UOKiK przeciętny odbiorca nie miał szans zapoznać się z tymi informacjami bez zatrzymania emisji spotu. Dodatkowo wyraźny komunikat informujący, że produkt jest dostępny w aptece mógł sprawiać mylne wrażenie, że konsumenci mają do czynienia z reklamą produktu leczniczego.

"Rzetelna i zgodna z prawdą reklama powinna dostarczyć konsumentowi podstawowych danych na temat produktu. Taką informacją jest fakt, że Magmisie to suplement diety, a więc środek spożywczy, który nie zastąpi właściwego odżywiania i nie ma właściwości leczniczych. To tym bardziej istotne, że nie wszyscy konsumenci są świadomi różnic między suplementami diety a lekami"– ocenił Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Sankcje wobec Aflofarmu

W przypadku reklamy Magmisiów Aflofarm uniknął kary finansowej i zgodnie z decyzją UOKiK producent suplementu diety musi poinformować konsumentów, że jego spoty mogły wprowadzać w błąd. Stosowne komunikaty mają być emitowane na antenie telewizji oraz w radiu. UOKiK zobowiązał również Aflofarm do zamieszczenia stosowanych oświadczeń na stronach internetowych należących do spółki.

Przypomnijmy, że to nie pierwszy przekaz reklamowy Aflofarmu zakwestionowany przez UOKiK. Pod koniec listopada urząd nałożył na producenta rekordową karę 26 mln zł, a powodem wydania takiej decyzji były reklamy dwóch suplementów diety - RenoPuren Zatoki Hot oraz RenoPuren Zatoki Junior.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione.

Komentarze

Polecamy

Studenci Medycyny i Farmacji