Pracodawcy i przedsiębiorcy: Umowy franczyzy są legalne

Prawo farmaceutyczne nie zakazuje umów franczyzowych. Strasząc indywidualnych farmaceutów utratą zezwolenia na prowadzenie apteki, NIA zachowuje się nie jak samorząd zawodowy, ale jak organizacja przedsiębiorców – tak na ostatnie stanowisko Naczelnej Izby Aptekarskiej (NIA) odpowiadają Konfederacja Lewiatan, Pracodawcy RP, BCC, ZPP, Polska Organizacja Franczyzodawców oraz ZPA PharmaNET.

W ostatnim komunikacie Naczelna Izba Aptekarska skomentowała coraz bardziej widoczny trend zawierania przez indywidualnych farmaceutów umów franczyzowych z wielkimi sieciami aptek. Według NIA nie tylko skutkują one utratą przez farmaceutów jakiejkolwiek niezależności, ale zgodnie z zapisami ustawy Prawo farmaceutyczne mogą być przyczyną pozbawienia ich zezwolenia na prowadzenie apteki.

BCC oraz kilka innych organizacji zrzeszających pracodawców i przedsiębiorców w odpowiedzi zarzuca NIA, że ta nadinterpretowuje prawo wcale nie po to, by chronić interesy aptekarzy, których z nazwy jako samorząd reprezentuje, ale jak typowa korporacja zawodowa stosuje praktyki niezgodne z prawem uczciwej konkurencji, by osłabić rynkowych konkurentów. 

Organizacje uspokajają właścicieli aptek – umowy farnczyzowe są w pełni legalne, co więcej często bywają dla indywidualnych farmaceutów korzystne, ponieważ zapewniają im stabilizację biznesową, dostęp do nowoczesnych rozwiązań technologicznych i rozpoznawalną markę.

„Art. 99 ust. 3 pkt 2 i 3 Prawa farmaceutycznego dotyczy wyłącznie sytuacji udzielania nowego zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej, nie odnosi się w żaden sposób do nabycia apteki w inny sposób czy tym bardziej do rozpoczęcia współpracy na zasadach franczyzy. Posiadanie nie więcej niż 1% aptek w województwie nie jest warunkiem wykonywania działalności. Zatem prowadzenie większej ilości placówek nie uzasadnia także zastosowania art. 37ap Prawa farmaceutycznego i odbierania przedsiębiorcom zezwoleń aptecznych” – argumentują.

Pracodawcy i przedsiębiorcy przypominają, że już wcześniej stanowiska NIA w sprawie 1 proc. - samorząd twierdził, że nie można posiadać więcej niż 1 proc. aptek w województwie w drodze sukcesji uniwersalnej – nie podzieliły sądy administracyjne.

Wytykają ponadto NIA sześć przypadków sytuacji, gdy samorząd został ukarany za naruszenie prawa. Chodzi na przykład o uchwałę uznającą za niedozwolone otwieranie przez aptekarzy własnych aptek w najbliższym sąsiedztwie już istniejących lub przyjmowanie stanowiska kierownika w tak usytuowanej aptece z 2000 roku oraz opiniowanie wniosków o udzielenie koncesji na prowadzenie apteki na podstawie pozaustawowych kryteriów z 1994 r.

Stanowisko BCC podzielają Konfederacja Lewiatan, Polska Organizacja Franczyzodawców, Pracodawcy RP, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców oraz Związek Pracodawców Aptecznych PharmaNET.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione.

Komentarze