GIF wstrzymał reklamy leku przeciwbólowego Ketonal Active

Reklamy produktu leczniczego Ketonal Active są niezgodne z obowiązującymi przepisami ustawy Prawo farmaceutyczne – uznał GIF i nakazał spółce Sandoz wstrzymanie emisji spotów.

Główny Inspektorat Farmaceutyczny uznał, że emitowane w telewizji i Internecie reklamy leku przeciwbólowego mogą wprowadzać odbiorców w błąd i nie prezentują produktu w sposób obiektywny. Chodzi o dwa pojawiające się w spocie komunikaty, które dotyczą skuteczności i siły działania – producent przekonuje, że Ketonal Active „działa silniej niż najpopularniejsze leki przeciwbólowe”, nie podając jednocześnie informacji o efektywności innych przeciwbólowych produktów. W reklamie nie pada również żadna informacja o merytorycznej podstawie wydania takiej opinii o działaniu Ketonalu Active. GIF zwraca uwagę, że informacja dotycząca kryteriów, o jakie oparł się Sandoz określając siłę działania leku nie ma w Charakterystyce Produktu Leczniczego Ketonal Active ani w publikacjach przywołanych jako materiał źródłowy (McCormack K. Nonsteroidal and anti-infalamatory drugs and spinal nociceptive processing. Pain 1994 Oct.; 59(1):9-43; Seymou R.A. The efficacy of ketoprofen and paracetamol (acetominophen) in postoperative pain after third molar burgery. R.Br J Clin Pharmacol 1996;41). 

W reklamie pojawia się ponadto plansza z niewielkim napisem sformułowanym rzekomo według wskazanych publikacji: „25-100 mg ketoprofenu działa silniej niż 400 mg ibuprofenu, 500 mg paracetamolu, 600-650 mg kwasu acetylosalicylowego, 50-100 mg diklofenaku”. Tymczasem w pierwszej z nich nie ma potwierdzenia tezy użytej przez producenta w reklamie, natomiast druga opisuje porównanie wyników badań klinicznych wyłącznie pomiędzy ketoprofenem i paracetamolem w wąskim zakresie stosowania – leczenia bólu pooperacyjnego po usunięciu trzeciego migdała.

Decyzja GIF ma rygor natychmiastowej wykonalności.

W toku postępowania spółka Sandoz usiłowała przekonać wprawdzie, że wyniki badań, na jakie się powołuje są wystarczającą podstawą do twierdzeń o sile i skuteczności substancji czynnej ketoprofen w porównaniu z substancjami używanymi w innych produktach. GIF nie przychylił się jednak do tej argumentacji – wg GIF przekaz reklamy kierowanej nie do profesjonalistów, ale do szerokiej publiczności powinien być jak najbardziej zrozumiały i jednoznaczny.

Całość decyzji i uzasadnienia tutaj.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione.

Komentarze