"Apteczne (R)ewolucje" w aptekach indywidualnych

W opinii pacjentów o sukcesie finansowym apteki decydują przede wszystkim kultura osobista jej pracowników, szybkość obsługi oraz uzyskanie wyczerpującej odpowiedzi farmaceuty na zadane pytanie. Chcąc usprawnić relacje farmaceuta – pacjent, firma Gedeon Richter opracowała i realizuje program „Apteczne (R)ewolucje”.

Z miesiąca na miesiąc coraz mniej aptek

Pod koniec września 2017 r. w Polsce działało 14 976 aptek i punktów aptecznych. Dane z października 2018 r. wskazują, że ich liczba spadła do 14 577. Ze wszystkich zamkniętych w tym czasie placówek 384 to apteki indywidualne. Ich upadek nie w każdym przypadku był konsekwencją nowych rozwiązań legislacyjnych, ale również, a kto wie, czy nie przede wszystkim, podejściem do biznesu ich właścicieli. Okazuje się bowiem, że głównym czynnikiem decydującym o „być albo nie być” aptek indywidualnych, jest dobra relacja farmaceuty z pacjentem i zaufanie, jakim pacjenci obdarzają poszczególne apteki. 

Potwierdzają to również wyniki badań przeprowadzonych w ramach programu „Apteczne (R)ewolucje”. Dla 85 proc. respondentów najważniejsza jest kultura osobista personelu apteki. Tuż za nią plasują się szybkość obsługi i kompetencje pracowników (wyczerpująca odpowiedź farmaceuty na zadawane pytania) – na obie kwestie zwróciło uwagę 84 proc. badanych. W opinii uczestników badania to właśnie farmaceuci są najbardziej zaufanym źródłem rekomendacji leków bez recepty, suplementów diety i sprzętu medycznego.

Program edukacyjny dla właścicieli aptek

„Firma Gedeon Richter zauważyła niepokojącą tendencję do spadku liczby aptek indywidualnych w Polsce. Chcąc zmienić to zjawisko, stworzyła i konsekwentnie realizuje program „Apteczne (R)ewolucje”. We współpracy z ekspertami stworzyliśmy platformę aptecznerewolucje.pl, na której właściciele i zarządzający indywidualnymi aptekami mają możliwość zdobycia wiedzy na temat prowadzenia apteki, którą następnie będą mogli wykorzystać w praktyce. Widzimy potencjał w niezależnych aptekach, pokazują to też badania wśród pacjentów”– tłumaczy Aneta Grzegorzewska, rzecznik prasowy Gedeon Richter Polska. 

47 proc. osób biorących udział w ogólnopolskim badaniu na temat pacjentów aptek wskazało, że zna i kojarzy choćby ze słyszenia nazwy aptek indywidualnych. „Apteki niezależne to niejednokrotnie biznesy rodzinne przekazywane z pokolenia na pokolenie. To miejsca, w których nie tylko sprzedawane są leki, ale które, ze względu na swoją bogatą historię, wpisały się na stałe w lokalny krajobraz i oferują pacjentom możliwość indywidualnych rozmów czy porad” – podkreśla Aneta Grzegorzewska.

Program „Apteczne (R)ewolucje” koncentruje się przede wszystkim na potrzebach pacjenta, zarówno tych merytorycznych, jak i funkcjonalno-estetycznych. To właśnie dzięki nim właściciele aptek indywidualnych mają skuteczniej odpowiadać na konkretne oczekiwania klientów i tym samym stawiać czoło rynkowym wyzwaniom.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione.

Komentarze