Edukacja dla farmaceuty: przymus czy motywacja do rozwoju

mgr farm. Konrad Tuszyński, dyrektor ds. naukowych opieka.farm sp. z o.o., wydawcy portalu opieka.farm, platformy PierwszyStół.pl i „Zeszytów Aptecznych”

Farmaceuta ma obowiązek ciągłego doszkalania się, który w zamyśle miał gwarantować aktualizację wiedzy oraz poszerzanie kompetencji. W praktyce farmaceuci nie czują, aby ten wymóg w istotny sposób podnosił ich kompetencje zawodowe.

Aby dowiedzieć się, jaka jest skala problemu, czego farmaceuci oczekują od aktualnie dostępnych platform edukacyjnych i czego im brakuje, przeprowadziliśmy ankietę (https://opieka.farm/doniesienia/elearning-w-farmacji/) wśród pracowników aptek. Wzięło w niej udział 96 osób, z czego 84 proc. stanowili magistrowie farmacji (w tym 17 proc. kierownicy), a 15 proc. technicy farmaceutyczni. Wyniki ankiety były zaskakujące.

Internetowe źródła wiedzy dla farmaceutów

Jako źródło wiedzy fachowej oraz produktowej respondenci wskazywali głównie platformy izb aptekarskich, ale nie tylko. W spontanicznie przywołanych serwisach znalazły się blogi, fora dyskusyjne, platformy z doniesieniami branżowymi oraz platformy producentów. Z odpowiedzi wyłania się obraz personelu aptek, który może nie rozróżniać źródeł fachowych od reklamowych i czerpać wiedzę skąd popadnie. Informacji o produktach szukają zazwyczaj na własną rękę w Internecie bądź poprzestają na tym, co przeczytają na opakowaniu.

Możliwości i oczekiwania wobec szkoleń

Jak pokazały wyniki ankiety, aż 90 proc. pytanych deklarowało, że wciąż się dokształca i, co ciekawe, robi to w wolnym czasie. Nowych danych dostarczyły wyniki ankiet na platformie e-learningowej PierwszyStół.pl — aż 70 proc. kursów było ukończone w czasie wolnym, a 30 proc. w pracy. To pokazuje, że w aptece jest możliwość pogłębiania wiedzy, o ile kurs przygotowany jest w odpowiedni sposób.

Ponad połowa ankietowanych zadeklarowała, że uczyłaby się nawet mimo braku obowiązku edukacyjnego. 95 proc. osób oceniło, że gdyby apteka, w której są zatrudnieni, zapewniała dostęp do praktycznej, aktualnej wiedzy fachowej i produktowej, byłaby dla nich atrakcyjniejszym miejscem pracy. Aż 62 proc. stwierdziło, że gwarantowany przez pracodawcę dostęp do lepszych i praktycznych szkoleń skłoniłby ich nawet do zmiany miejsca pracy.

Ponad 75 proc. farmaceutów pytanych o preferowane formy kursów odpowiedziało, że ceni sobie połączenie formy tekstu i krótkich filmów wideo. Jak wynika z analizy przesłanych komentarzy, farmaceuci nie mają czasu na oglądanie filmów, kojarzą im się one z reklamami, a w aptece bardzo często nie mogą odtwarzać dźwięku do obrazu.

Farmaceuci potrzebują fachowej informacji, a nie reklamy

Farmaceuci skarżą się przede wszystkim na brak dostępu do aktualnej wiedzy: „Podstawą jest aktualna wiedza, a z tym bywa różnie. Nawet jeżeli przekazywane informacje są najnowsze, odkrywcze — brakuje odniesienia do sytuacji aptecznych (informacja dla samej informacji), przykładów, konkretnych możliwości zastosowania tej wiedzy” — wskazano w jednym z komentarzy.

Wiele uwag odnosiło się do nieżyciowego charakteru kursów na punkty, jednak najwięcej głosów krytyki dotyczyło braku podziału na treści sponsorowane i fachową wiedzę. Farmaceutów irytuje, gdy kurs, który ma dostarczyć fachowej wiedzy, okazuje się w istocie reklamą konkretnego produktu.

Dla farmaceuty cel edukacji jest jasny — chce pogłębiać swoją wiedzę fachową, ale także znać produkt. Nie lubi jednak mieszania jednego z drugim.

Wnioski

Wyniki ankiety dostarczyły informacji, na podstawie których utworzono alternatywną platformę PierwszyStół.pl, do której dołączyło już 1,5 tys. pracowników aptek.
Farmaceuci i technicy farmaceutyczni są grupami zawodowymi, które chcą się doszkalać, niezależnie od punktów edukacyjnych i innych form gratyfikacji. Są świadomi tego, że wiedza, którą obecnie dysponują, potrzebuje solidnego odświeżenia oraz mają silną potrzebę jej aktualizacji.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione.

Komentarze