Po pierwsze farmaceuta, po drugie ustawa!

90 proc. Polaków ufa farmaceutom, ale tylko 10 proc. korzysta z ich porad. Wiedzę na temat kompetencji farmaceutów ma poszerzyć wspólna kampania Naczelnej Rady Aptekarskiej i Fundacji Aflofarm "Po pierwsze farmaceuta".

„Eksperci o szerokich kompetencjach w dziedzinie leków i zdrowia, którzy w minionych wiekach udzielali rad chorym, ręcznie ucierali maści, zawijali proszki, mieszali lecznicze mikstury i roślinne farby dla malarzy cechowych czy mistrzów jak Leonardo da Vinci — to antenaci współczesnych absolwentów wydziałów farmacji uniwersytetów medycznych” — przypomniał prof. Wojciech Miltyk, dziekan Wydziału Farmaceutycznego Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, przewodniczący Konwentu Dziekanów Wydziałów Farmaceutycznych, podczas spotkania dla prasy w związku z kampanią „Po pierwsze farmaceuta”.

Łączy ich etos zawodu zaufania publicznego, który, jak przed wiekami, funkcjonuje blisko człowieka, szukającego w aptece farmaceutyków, ale też porady czy dobrego słowa. „Aptekarze nie wytwarzają już leków, raczej nimi handlują, i tak są dziś głównie postrzegani przez polskie społeczeństwo. Brakuje od lat wyczekiwanej ustawy o zawodzie farmaceuty, regulującej kwestie prawne jego wykonywania. Zdołano „zepsuć” rynek aptek, które powstawały tam, gdzie się to opłacało biznesowo, a nie ze względu na lokalne potrzeby społeczne, czasem też były prowadzone nie przez farmaceutów” — powiedziała na spotkaniu Elżbieta Piotrowska-Rutkowska, prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej, reprezentującej zawodowe, społeczne i gospodarcze interesy ponad 30 tys. farmaceutów.

Kompetencje farmaceuty nie w pełni wykorzystane

W aptece obok innowacyjnych leków najnowszych generacji, wszechstronnie przebadanych, zarejestrowanych z rekomendacji towarzystw naukowych, są suplementy diety różnej jakości. „Farmaceuta ma aspiracje do bycia przewodnikiem po zasobach aptecznych, kompetentnym, odpowiedzialnym i empatycznym w stosunku do przychodzących tu ludzi. Tymczasem jego kompetencje nie są wykorzystywane w pełni, a społeczny odbiór zawodu i w obecnych warunkach realizowany zakres zadań niecałkowicie go satysfakcjonuje” — podkreśliła Elżbieta Piotrowska-Rutkowska.

By to zmienić, Naczelna Izba Aptekarska z Fundacją Aflofarm, zajmującą się wspieraniem ochrony zdrowia, promocją profilaktyki zdrowotnej i popularyzacją wiedzy z zakresu farmacji i medycyny, zaprojektowały wspólnie kampanię edukacyjną „Po pierwsze farmaceuta”. Ma ona poprawić wizerunek społeczny tego zawodu, umożliwić wgląd w pracę farmaceutów, uświadamiając pacjentom, że mogą skorzystać z ich wiedzy i pomocy doradczej. Powinni bowiem potraktować aptekę i farmaceutę tak, jak brakujące ogniwo w często nieosiągalnej opiece lekarskiej, jak pomoc doraźną — profesjonalną i życzliwą.

„Przez ostatnie dziesięciolecia zawód farmaceuty sukcesywnie tracił prestiż i rangę, a farmaceuci sprowadzani byli do roli sprzedawcy — twierdzi prezes NRA. — Nie możemy na to dłużej pozwalać, dlatego nie pozostajemy bierni w sytuacji, gdy ranga zawodu jest umniejszana. Ostatnie lata to czas wytężonej pracy samorządu nad rozwiązaniami, także prawnymi, które farmaceutom dają bezpieczeństwo, niezależność i rozwój. Nasze środowisko czekało na taką kampanię od lat. Chcemy, aby farmaceuta został dostrzeżony w systemie ochrony zdrowia i doceniony. Postawiliśmy sobie za cel wzmocnienie prestiżu i roli farmaceutów” — podsumowuje Elżbieta Piotrowska-Rutkowska („Aptekarz Polski” 05/01/2019).

Uczestnicy i cele kampanii wizerunkowej "Po pierwsze farmaceuta"

W spotkaniu prasowym uczestniczyli również: prezes Fundacji Aflofarm Tomasz Furman, wspomniany prof. Wojciech Miltyk, farmaceuta i poseł Paweł Rychlik oraz Katarzyna Liberska-Kinderman, szefowa PR and Communication Fundacji Aflofarm.

Kampania „Po pierwsze farmaceuta” stawia w centrum uwagi armię 27 tys. wykwalifikowanych magistrów farmacji w 14 tys. aptek, którzy dziennie udzielają 2 mln porad. Akcja ma na celu poszerzenie wiedzy społeczeństwa na temat kompetencji tych specjalistów, którzy dzięki znajomości leków, ich zamienników, interakcji, objawów chorób itd. mogą być włączeni do systemu ochrony zdrowia poprzez świadczenie opieki farmaceutycznej. Kampania będzie promowała tę ideę, a także przybliżała zakres działania farmacji szpitalnej.

Kampania ma być również skierowana do decydentów, by przyspieszyli uchwalenie ustawy o zawodzie farmaceuty, regulującej jego wykonywanie zgodnie z wykształceniem, ideą i etyką.

W oczekiwaniu na ustawę o zawodzie farmaceuty

„Ta kampania wpisuje się idealnie w nasze cele statutowe — w tym wypadku popularyzowania wiedzy z obszaru zdrowia i profilaktyki. Sądzimy, że ten zawód nie jest doceniany, a jego eksperci nienależycie wykorzystani dla dobra pacjentów — wskazał prezes Furman. — W Polsce coraz częściej sami się leczymy, zgodnie z ogólnoświatowym trendem, zarazem mamy coraz gorszy dostęp do specjalistów, co jest specyfiką naszego systemu opieki zdrowotnej. Wiedza farmaceuty jest wiarygodniejsza i godna zaufania od tej internetowej, z której ogół chętnie korzysta, nierzadko narażając zdrowie, a nawet życie. Taka była nasza diagnoza sytuacji, geneza naszego akcesu do akcji promowania zawodu farmaceuty i jego wiedzy”.

Poseł Paweł Rychlik, znający pracę w aptece z własnego doświadczenia, sądzi, że zaufanie, jakim pacjenci darzą aptekarzy, jest zasłużone i wynika z praktyki. Jest też przekonany, że jeszcze w tej kadencji długo oczekiwana ustawa o zawodzie farmaceuty zostanie uchwalona i wprowadzona w życie.

Prof. Wojciech Miltyk podkreślił dobre przygotowanie farmaceutów do bardzo różnych zadań: ich studia są gruntowne, praktyki zawodowe trudne, a jakość nauki na wydziałach farmacji rzetelnie weryfikowana przez komisje akredytacyjne. Profesor ubolewa nad opuszczaniem naszego kraju przez absolwentów farmacji.

Kampania „Po pierwsze farmaceuta” ma potrwać do września i być obecna w mediach. Planowana jest emisja spotu wizerunkowego promującego zawód farmaceuty oraz czterech animowanych spotów edukacyjnych (jeden opowie o zawodzie farmaceuty szpitalnego). Autorzy akcji chcą zaangażować do niej środowisko akademickie, głównie studentów farmacji. W kwietniu i maju odbędą się dyskusje panelowe na wybranych uczelniach. Akcję edukacyjną zakończy merytoryczna debata na temat przyszłości zawodu farmaceuty w Polsce, która odbędzie się podczas Ogólnopolskiego Dnia Aptekarza.

Badanie sondażowe: Polacy ufają farmaceutom, ale tylko 10 proc. korzysta z ich porad

Kampanię „Po pierwsze farmaceuta” poprzedziły badania, zrealizowane w styczniu przez niezależną agencję badawczą Biostat na zlecenie Naczelnej Izby Aptekarskiej i Fundacji Aflofarm. Wyniki miały dostarczyć „twardych danych” do założeń kampanii.

Ogólnopolskie badanie sondażowe objęło 380 farmaceutów i ponad 1000 pacjentów. Z uzyskanych odpowiedzi wynika, że ponad 90 proc. pacjentów ufa farmaceutom, a ponad 80 proc. tych specjalistów jest zadowolonych z wykonywania swego zawodu. Prawie 100 proc. Polaków uważa, że apteka jest miejscem, gdzie można bezpiecznie nabyć leki i widzi w farmaceucie eksperta w kwestiach składu preparatów, ich stosowania oraz interakcji lekowych. Większość farmaceutów sądzi, że apteka to ważny punkt konsultacji zdrowotnych, ale tylko 35 proc. pacjentów podziela ten pogląd (czerpiąc wiedzę głównie z Internetu).

Praca magistrów farmacji kojarzy się nam głównie ze sprzedażą leków, niespełna 30 proc. pacjentów zasięga porad na temat leków, ale tylko 11 proc. kieruje się radą farmaceuty przy wyborze leku. Decydujące zdanie ma lekarz — tak uważają i farmaceuci (ponad 92 proc.), i pacjenci (64 proc.). Aż 65,8 proc. farmaceutów chciałoby mieć większe  uprawnienia w zakresie udzielania porad, a że już teraz ich udzielają (głównie na temat leków), potwierdza to 80-90 proc. pacjentów (WIĘCEJ danych z ankiety w infografikach w galerii zdjęć).

PRZECZYTAJ TAKŻE:

Roli farmaceutów nie można ograniczać do poradnictwa w aptekach [KOMENTARZ Ewy Borek, prezes Fundacji „My Pacjenci”]

Spot zrealizowany wspólnie z Fundacją Aflofarm to przykład niedostrzegania konfliktu interesów [OPINIA JERZEGO PRZYSTAJKO, aptekarza z Opola]

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione.

Komentarze