Ewa Borek: Roli farmaceutów nie można ograniczać do poradnictwa w aptekach

W czasach narastającego kryzysu dostępności w ochronie zdrowia rola farmaceutów nabiera szczególnego znaczenia i wszelkie działania zmierzające do włączenia ich w opiekę nad pacjentami są z gruntu słuszne - uważa Ewa Borek, prezes Fundacji "My Pacjenci", komentując wspólną kampanię wizerunkową Naczelnej Izby Aptekarskiej i Fundacji Aflofarm "Po pierwsze farmaceuta".

Kampanię „Po pierwsze farmaceuta” poprzedziły badania, zrealizowane w styczniu 2019 r. przez niezależną agencję badawczą Biostat na zlecenie Naczelnej Izby Aptekarskiej i Fundacji Aflofarm. Ogólnopolskie badanie sondażowe objęło 380 farmaceutów i ponad 1000 pacjentów. Z uzyskanych odpowiedzi wynika, że ponad 90 proc. pacjentów ufa farmaceutom, a ponad 80 proc. tych specjalistów jest zadowolonych z wykonywania swego zawodu. Prawie 100 proc. Polaków uważa, że apteka jest miejscem, gdzie można bezpiecznie nabyć leki i widzi w farmaceucie eksperta w kwestiach składu preparatów, ich stosowania oraz interakcji lekowych, jednak zaledwie niespełna 30 proc. pacjentów zasięga porad na temat leków, a tylko 11 proc. kieruje się radą farmaceuty przy wyborze leku. WIĘCEJ na temat kampanii w artykule >> "Po pierwsze farmaceuta, po drugie ustawa!".

Komentarz Ewy Borek, prezes Fundacji "My Pacjenci":

"Farmaceuci są najbardziej niewykorzystanym zawodem medycznym. W czasach narastającego kryzysu dostępności w ochronie zdrowia ich rola nabiera szczególnego znaczenia i wszelkie działania zmierzające do włączenia farmaceutów w opiekę nad pacjentami są z gruntu słuszne.

Kampania Aflofarm i NIA promuje farmaceutę jako źródło informacji o samodzielnym rozwiązywaniu prostych problemów zdrowotnych. To słuszny kierunek, jednak zakres działań, jakie może w relacji z pacjentem zrealizować farmaceuta, jest zdecydowanie większy. To poradnictwo dotyczące profilaktyki, antykoncepcji, szczepienia przeciwko grypie i wiele innych zadań.

Farmaceuta to zawód niezwykle przydatny także poza apteką — w poradni POZ czy AOS, gdzie możliwa jest jego współpraca z lekarzami czy pielęgniarkami. Również na infolinii, która pomaga pacjentom bezpiecznie radzić sobie z prostymi problemami zdrowotnymi, bez pomocy lekarza i bez konieczności przychodzenia do apteki.

Kampania promuje wsparcie, jakiego farmaceuci udzielają pacjentom w aptekach, tymczasem w dzisiejszych czasach na pierwszy plan wysuwa się ich znaczenie przede wszystkim poza tymi placówkami — na czatach, infoliniach i w poradniach. Taką rolę farmaceutów należy kreować, zadbać o jej dobrą wycenę i promować. Znaczenie farmaceutów dla budowania kompetencji zdrowotnych jest nie do przecenienia. Nie można go jednak ograniczać tylko do poradnictwa w aptece. O taką rolę i pozycję farmaceutów w systemie powinna zawalczyć Naczelna Izba Aptekarska". 

PRZECZYTAJ TAKŻE:

Spot zrealizowany wspólnie z Fundacją Aflofarm to przykład niedostrzegania konfliktu interesów [OPINIA JERZEGO PRZYSTAJKO, aptekarza z Opola]

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione.

Komentarze