Zmowa cenowa na polskim rynku suplementów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko spółce Solgar Polska. Zdaniem urzędu antymonopolowego firma miała narzucać sprzedawcom detalicznym ceny produktów, w efekcie czego konsumenci nie mogli nabyć suplementów taniej.

Rynek suplementów diety trafił pod lupę UOKiK kilkanaście miesięcy temu. Wcześniej za niewłaściwe reklamowanie suplementów diety rekordową karą urząd ukarał m.in. Aflofarm. Tym razem postępowanie wszczęto w stosunku do spółki Solgar Polska, dystrybutora amerykańskich suplementów diety m.in. witamin i ziół.

"UOKiK zwraca szczególną uwagę na ochronę konkurencji na dynamicznie rozwijających się rynkach, takich jak suplementów diety. Wszczęliśmy postępowanie przeciwko Solgar Polska. Postawiliśmy również zarzuty dwóm menadżerom z tej firmy, którzy mogli być bezpośrednio odpowiedzialni za kwestionowane ustalenia"– mówi Michał Holeksa, wiceprezes UOKiK.

Zdaniem UOKiK niedozwolona praktyka polegająca na monitorowaniu cen detalicznych i interweniowaniu w przypadku pojawienia się sytuacji, w której produkty były sprzedawane taniej, miała rozpocząć się według UOKiK już dziewięć lat temu tj. 2010 r.

"Początkowo przedstawiciele spółki wzywali do zmiany stawek, następnie mogli odebrać możliwość zamawiania suplementów na preferencyjnych warunkach, a w niektórych przypadkach mogło również dochodzić do wypowiedzenia umowy o współpracę. Urząd ma również informacje, że sami detaliści obserwowali wzajemnie swoje stawki i informowali Solgar Polska, jeżeli któryś z nich stosował niższe - czytamy w komunikacie urzędu antymonopolowego.

Prowadząc postępowanie przeciwko Solgar Polska urząd przeprowadził przeszukanie w siedzibie firmy, jak również zdobył dowody, m.in. korespondencję mailową, w której przedsiębiorca mógł ustalać ze swoim kontrahentami - sprzedawcami detalicznymi stosowanie minimalnych cen odsprzedaży suplementów diety. Zdaniem UOKiK w efekcie takich działań mogło dojść do sytuacji, w której konsumenci nie mogli kupić tych produktów taniej niż cena ustalona odgórnie.

 "Prawo antymonopolowe zakazuje ustalania minimalnych lub sztywnych cen odsprzedaży produktów przez przedsiębiorców działających na różnych szczeblach obrotu np. producent-hurtownik czy dystrybutor-sprzedawca. Dozwolone jest wprawdzie sugerowanie cen, ale sprzedawcy muszą mieć swobodę kształtowania własnej polityki cenowej. W przypadku Solgar Polska mogło być jednak inaczej. Ceny mogły być sugerowane jedynie na papierze, a w rzeczywistości detaliści nie mogli sprzedawać suplementów taniej"– podkreślił Marek Niechciał, prezes UOKiK. 

Jakich kar może spodziewać się firma za wprowadzenie tego typu działań?

Jak podkreśla UOKiK za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję może grozić kara w wysokości do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy. Natomiast menedżerowi, którzy byli zamieszani w proceder może grozić nawet do 2 mln złotych kary pieniężnej.

"Z uwagi na to, że praktyka mogła mieć wpływ na handel między krajami UE, urząd prowadzi postępowanie zarówno w związku ze złamaniem przepisów polskich, jak i unijnych"- podkreślił UOKiK.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione.

Komentarze